Avondritueel

  • Posted on: 20 February 2017
  • By: Karin

Meestal is een doordeweekse dag heel strak gepland. Iedereen komt thuis, van de school of van het werk, huiswerk moet gemaakt worden, eten moet bereid worden, eventueel moet iemand nog naar een hobby of training... En voor je het weet is het bedtijd voor je kind. Ondertussen heeft de TV nog aangestaan, of heeft je kind nog andere schermtijd gehad. 

Het is een hele organisatie om het allemaal gedaan te krijgen, en dan is het rush rush, bedtijd!

Vraag jezelf eens af:

  • Is er bij jullie genoeg tijd voor een avondritueel?
  • Zijn de kinderen nog heel actief en druk wanneer ze hun pyjama aan doen?
  • Vind je dat het veel tijd in beslag neemt, het avondritueel?
  • Hoe ervaar jij zelf het moment dat de kinderen naar bed gaan?
  • Is er een duidelijk ritueel voor je kind?
  • Komen ze nog uit bed?
  • Wat vragen ze nog van je? 

Je mag er van uit gaan dat kinderen weer heel wat ervaren hebben die dag op school. Het grootste deel van de dag ben je niet samen met je kind. En één van de belangrijkste behoeftes van een kind na zo'n dag, is om samen te zijn met zijn ouders (mama of/en papa). Jouw kind heeft je nodig om spanning van die dag te kunnen ontladen en om energie bij te tanken. Jij bent voor je kind een 'thuiskomen'. Jij bent een plek waar hij kan landen na een dag vol belevenissen. 

Om te kunnen landen, is het nodig dat jij 'aanwezig' bent. En dan bedoel ik niet alleen fysiek aanwezig, maar ook, en vooral, met je aandacht aanwezig! 

Wanneer je bezig bent met wat er allemaal nog moet gebeuren, en maar door doet om alles geregeld te krijgen, dan is de kans groot dat je niet met aandacht aanwezig bent bij je kind. En geen nood, de meeste mensen zijn niet hier en nu aanwezig, maar zijn bezig met wat gebeurd is en wat nog moet gebeuren. Meer met aandacht doen wat je doet, kan je leren. En het begint gewoon al door op te merken dát je heel druk bent in je hoofd en daardoor niet helemaal 'aanwezig'. Het feit dat je waarneemt wat er gebeurt, doet al iets met je.

 

Om een avondritueel te creëren waar je kind én jij rustiger van worden, geef ik je graag een aantal tips!

 

  1. Leg of zet de schermen minstens een uur voor het slapengaan aan de kant. Je kind wordt juist actiever door het kijken naar een scherm! Ook al is de verleiding groot, en kan het soms makkelijk zijn dat je kind TV kijkt terwijl jij nog andere taken doet, probeer toch deze gewoonte te veranderen.
  2. Maak in jezelf en in je hoofd écht tijd en ruimte om je kind naar bed te brengen. Hoe meer jij stress voelt, hoe meer dit effect zal hebben op de kinderen. Meestal werkt dit averechts en duurt het avondritueel juist nog langer.
  3. Zorg dat je kind op regelmatige tijdstippen gaat slapen. Een goed slaapritme is belangrijk voor een kind. En ieder heeft zo zijn eigen ritme. Als je merkt dat je kind eerder moe is, leg je kind dan ook eerder in bed. Als een kind over zijn punt van slapen is, dan wordt hij vaak terug drukker!
  4. Laat je kind niets meer eten vlak voor het slapengaan. Heel vaak is het een gewoonte om nog iets kleins te eten voor het slapengaan, maar eigenlijk zet je juist de spijsvertering terug in gang en wordt je kind juist terug actiever.
  5. Doe samen met het gezin, in de mate van het mogelijke, of één-op-één nog een spelletje. Het versterkt je band met je kind(eren) en komt het slapen gaan ook ten goede. 
  6. Lees een verhaal voor. Dit is een hele goeie manier om de dag af te sluiten. Of doe iets leuk wat je samen verzint (niet al te actief). Een leuk boek met meditatieverhalen om je kind meer bij zichzelf te brengen en zo de overgang rustig te maken is De Wens Ster. Aan de hand van het Kletsboek kan je samen met je kind de dag overlopen.
  7. Maak tijd voor één-op-één contact met elk van je kinderen. Dit is echt quality time voor elk van je kinderen. Je kind heeft daarmee ook de gelegenheid om nog dingen te vertellen waar hij mee zit. Of om gewoon gezellig met je te knuffelen en dicht bij jou te zijn. Als je hier voldoende tijd voor neemt, zal je kind achteraf niet gauw meer uit zijn bed komen. Het kan geen kwaad om even bij je kind in bed te liggen. Heel vaak denken ouders daarmee een verkeerde gewoonte te installeren. Maar dat is niet zo. 

Deze eenvoudige tips kunnen van het slapengaan echt een rustig ritueel maken. Voor je kind en voor jou!

Merk je dat je kind last heeft van spanning en niet gemakkelijk tot rust komt, dan raad ik je mijn e-book Script Help je Kind Spanning Ontladen door te Huilen aan.

 

Van harte,

Karin