Gedachtenkracht

  • Posted on: 6 October 2016
  • By: Karin

Ben jij je er bewust van dat je (waarschijnlijk) heel de tijd in je denken zit? Heb jij al eens geobserveerd wat je heel de tijd door denkt? Ben je bewust van de gedachten die door je hoofd gaan?

Ons denken is iets heel krachtig. Het brein neemt je meestal gewoon mee op sleeptouw, zonder dat je het zelf door hebt. Het denken is een constante stroom. Er zijn maar af en toe eens kleine momenten, als een flits, dat je aan niets denkt. Misschien is je hoofd maar af en toe eens leeg. Of misschien vraag je je nu af, bij het lezen van deze tekst, of jouw gedachten uberhaupt wel eens leeg zijn.

Meestal denken we aan gebeurtenissen uit het verleden of aan de toekomst. Er is iets gebeurd in het verleden en je zit er nog mee. De gedachte laat je maar niet los. Je denkt waarschijnlijk 'had ik maar dit of dat gedaan of gezegd...'. Of je denkt aan wat er nog moet gebeuren of aan wat je allemaal nog wil doen in de toekomst. In beide gevallen ben je niet in het HIER EN NU.

Hoe vaak doe je dingen niet vanuit een automatisme? Je denkt er niet meer bij na. Je bent er dus niet met je aandacht bij. Er is geen bewust-zijn in het nu.

Wat je aandacht geeft, groeit.

Als je iets continu aandacht geeft door er over te denken, dan steek je daar enorm veel energie in. En wat je aandacht geeft, groeit. Het neemt steeds meer plaats in je leven in. Gewoon al denken aan een (mogelijke) situatie zet een hele keten van ervaringen in beweging. Het ‘denken aan’ kan dan emoties oproepen, zoals angst of boosheid, ook al is er in werkelijkheid niets aan de hand. Je loopt dus misschien gefrustreerd rond ‘voor niets’. Je gaat er vanuit dat er iets mis gaat lopen, omdat je dat misschien al eerder ervaren hebt. Maar ‘toen’ is niet ‘nu’. En dat is de ‘denkfout’ die we vaak maken.

Als je steeds vastloopt in bepaalde gedachten en je voelt je daarbij ook nog angstig (“wat als dit of dat gebeurt”), je verzint allerlei scenario’s, en je komt niet tot een oplossing, dan pieker je. Het zijn doemgedachten die dwingend aanvoelen. Alsof je niet anders kan dan deze gedachten te denken.

Gedachten kunnen oude, niet verwerkte emoties oproepen. Je maakt onbewust associaties met eerdere ervaringen en onbewuste overtuigingen die jij er aan vast gekoppeld hebt. Zo lang je dit niet aan het licht hebt gebracht, dirigeren eigenlijk je onbewuste emoties je gedachten. Je reageert vanuit een automatisme op je omgevingsprikkels, en dus vanuit je verleden.

Iedereen kent waarschijnlijk wel het beeld van de ijsberg.

Tekstvak:  We zien maar 5% boven water, onze rede, en de overige 95% zit onder water, het onbewuste in onszelf. Je moet niet vragen hoe sterk het onbewuste is en hoe belangrijk het is dat wij daarmee aan de slag gaan en beter leren begrijpen. Als je dat onbewuste beter leert kennen, dan kan je goed nadenken en de toekomst overzien. Dan zijn piekergedachten niet meer aan de orde.

Het vraagt oefening en leren om oude, niet meer bruikbare, en zelfs eerder contraproductieve overtuigingen en patronen los te laten. Pas als je loslaat, kan er iets nieuws in de plaats komen.

Ons kleine ego heeft zoveel angst om het oude bekende los te laten, en zijn grip te verliezen. Hij zal er alles aan doen om alles bij het oude te houden. Maar de onbewuste emoties willen gezien worden, en zullen op één of andere manier in je leven aandacht vragen. Dit vertaalt zich in kleinere of grotere crisissen in je leven. En als je meermaals aan de vraag van het onbewuste voorbij gaat, zal het steeds en sterker op je pad terug komen, tot jij er gehoor aan geeft. Het is als een klein kind dat om aandacht vraagt: als er geen reactie komt, dan zet het kind zijn keel nog harder open, tot iemand reageert!

Het brein

Ons brein is iets geniaals. Eigenlijk weten we hier nog maar heel weinig over.

Bij ingrijpende of herhaaldelijke ervaringen, leggen onze hersenen neurale verbindingen. Deze zorgen ervoor dat we in de toekomst op gelijkaardige manieren gaan reageren op schijnbaar gelijkaardige situaties. Iets in het heden kan je herinneren aan een gebeurtenis uit het verleden, waardoor je buiten proportie reageert op de situatie in het heden. De verbindingen in de hersenen, die ontstaan zijn in het verleden, zetten een heel reactiesysteem in werking, met bijbehorende emoties en fysieke gewaarwordingen.

Maar onze hersenen kunnen veranderen. Je brein kan nieuwe neurale verbindingen maken. Zo leer je iets nieuws. Dit houdt in dat je belemmerende overtuigingen kan transformeren naar nieuwe positieve overtuigingen. Dit vraagt oefening en de discipline om hier dagelijks mee aan de slag te gaan.

 

“ Om te kunnen veranderen moet je jouw overtuigingen

in twijfel durven trekken. ”

 

Hoe ga je hiermee aan de slag?

Maak een concreet en aantrekkelijk toekomstbeeld van wat je wil bereiken of hoe je jezelf ziet in de toekomst. Als je dit heel levendig maakt, spreek je ook jouw emoties aan. Hierdoor leren jouw hersenen sneller. Een fijn toekomstbeeld geeft vanzelf al meer rust en ontspanning. Als je rustig bent, kan je sneller je eigen kleine veranderingen in je manier van reageren opmerken.

Zoals eerder gezegd hebben onze hersenen oefening nodig om nieuwe neurale patronen aan te leggen. Dus: oefenen, oefenen, oefenen! Naar het schijnt is het belangrijk om dit minstens veertig dagen vol te houden, zodat de nieuwe neurale verbinding ook daadwerkelijk verankert in de hersenen. En dit is vaak een valkuil in een leerproces: dat we niet lang genoeg volhouden! Daardoor krijg je het gevoel dat het toch niet werkt en dat het je toch niet lukt. Maar ook dat zijn weerstanden van het ego, die verandering haat. Want verandering betekent onveiligheid. En in ons biologisch systeem is 'safety first' ingebouwd.

Dus: blijf STAP VOOR STAP (en zorg dat het haalbare stappen zijn!) doorgaan!

 

Ondersteuning

Merk je dat je er toch niet uitkomt, dat je overtuigingen hardnekkig zijn, dat je niet goed weet hoe je hieraan moet beginnen, dan help ik je graag op weg! Contacteer mij voor een individueel gesprek op karin@hetlevenswiel.be of 0477/23.86.76.

 

Hartelijke groet,

Karin