Help Je Kind bij spannende, nieuwe dingen

  • Posted on: 7 December 2016
  • By: Karin

De eerste keer

Jij kent het gevoel waarschijnlijk ook wel. Je gaat iets voor de eerste keer doen... best wel spannend! Je start bijvoorbeeld een nieuwe job. Of je gaat voor de eerste keer vliegen. Je maakt je hierbij zorgen over wat er allemaal gaat komen, hoe het gaat zijn, wie of wat je gaat tegen komen, enz. Je voelt een bepaalde onrust in je lijf. Misschien kan je zelfs minder verdragen de dagen voordien en reageer je sneller kortaf.

Zo gaat het ook bij kinderen. Ze kunnen druk of uitgelaten zijn als er iets nieuws aankomt. Of als er iets spannends aankomt. Sinterklaas bijvoorbeeld. Of een feestje. Of een uitzonderlijke activiteit op school. Zeker als je een (hoog)gevoelig kind hebt, zal je dit merken.

Ik wil je in dit artikel graag meer uitleg geven over hooggevoeligheid bij kinderen en ik geef je een aantal tips hoe je er mee kan omgaan.

Wat is Hooggevoeligheid?

Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit is een eigenschap die ongeveer 15 à 20% van de wereldbevolking heeft. Als je terug gaat in de tijd, was deze eigenschap heel belangrijk voor het overleven van de soort. Hooggevoelige personen hebben namelijk het vermogen om hun omgeving nauwkeurig te observeren en aan te voelen. Deze mensen zorgden er dus voor dat hun stam beschermd kon worden voor nakend gevaar.

Er wordt meer en meer onderzoek gedaan naar hoogsensitiviteit, maar het is nog allemaal pril. Amerikaans onderzoekster Elaine Aron heeft een aantal boeken geschreven, welke een goede basis zijn om meer te weten te komen over deze eigenschap. Ze schreeft o.a. Hoogsensitieve Personen en Het Hoogsensitieve Kind.

Bij hooggevoelige personen komen de prikkels van buitenaf veel sterker binnen dan bij de gemiddelde mens. De hooggevoeligheid kan voor iedereen anders zijn. Sommigen zijn gevoelig voor geuren, anderen voor beelden, geluiden, prikkels op de huid of smaken. Nog anderen voelen heel sterk intuïtief aan. Het kan ook een combinatie zijn van verschillende zintuigen.

De prikkels worden veel interser of eerder waargenomen. Het feit dat het intenser binnenkomt in het zenuwstelsel, vraagt dit ook om meer verwerking van prikkels. Het vraagt meer tijd en energie. Daarom willen gevoelig kinderen vaker in een rustigere omgeving spelen. Maar dat is niet altijd zo. Nogmaals, elk hooggevoelig persoon reageert hier anders op.

Hoogsensitieve kinderen zijn vaak heel alert, hebben 'alles' gezien en denken meestal dieper na over de dingen. Ze stellen veel waarom vragen, en willen weten hoe alles precies in elkaar zit. Hun nood om te weten is heel groot. Omdat ze veel zien, horen, ruiken, proeven en (aan)voelen, zien ze sneller de mogelijke gevaren. Dit maakt dat ze vaker voorzichtiger zijn dan andere kinderen. Dat is ook een reden waarom ze misschien zenuwachtiger zijn, of meer gespannen wanneer ze iets nieuws gaan doen.

Te veel prikkels

Hooggevoelige kinderen hebben meer nood aan rust: op tijd in bed, op zichzelf kunnen spelen, of in een rustige omgeving kunnen spelen. Dit is nodig om de prikkels of het te veel aan prikkels te kunnen verwerken. Als het kind overprikkeld is, kan het niets meer verdragen en geraakt het overstuur. Dit kan leiden tot uitbarstingen, zich terugtrekken, druk gedrag, huilen of krijsen.

Omdat voor een hoogsensitief kind de wereld vaak overweldigend binnenkomt, houdt hij het liefst van de dingen die hij kent. Zo weet hij waar hij aan toe is. Het is natuurlijk deel van het leven dat er nieuwe dingen op je weg komen. Dat is superspannend voor een hooggevoelig iemand. Want het ontbreekt dan aan bekendheid en zekerheid.

Hoe kan je je kind helpen bij spannende, nieuwe dingen?

Probeer deze 6 tips!

1. Erken dat het spannend is:

Zeg aan je kind dat je weet dat het voor hem héél spannend is om iets voor de eerste keer te doen. Of dat hij het spannend vindt dat de Sint komt. Respecteer je kind en wat het voelt. Neem je kind daarin serieus. Dat is erkenning geven: het mag er helemaal zijn.

2. Laat de emotie er zijn:

Als je kind gaat huilen of tot een uitbarsting komt, laat dit toe. Zeg ook nu dat je weet dat het voor hem heel spannend is en dat je dat begrijpt. Huilen of tekeer gaan is een gezonde manier om met spanning om te gaan.

3. Bereid je kind goed voor op wat er gaat komen:

Leg hem uit, stap voor stap, wat er gaat komen. Maak het beeld zo concreet mogelijk: hoe ziet de plaats er uit, wat gaat er gebeuren, wie is daar, wat kan het verwachten. Je kan op voorhand met je kind naar de plek gaan waar de activiteit doorgaat, of je laat het op internet zien. Dit neemt al veel spanning weg bij je kind.

4. Breng anderen op de hoogte:

Laat anderen weten dat je kind dit superspannend vindt. Je kan samen met je kind naar de leraar/begeleider gaan vertellen dat je kind dit heel spannend vindt. Stel je kind even persoonlijk voor aan de begeleider, zeg de naam. Mensen zullen hier makkelijker rekening mee houden als je dat zo doet.

5. Blijf in de buurt:

Vaak hebben hooggevoelige kinderen het nodig dat je wat in de buurt blijft. Je blijft kijken tijdens de activiteit, of zegt dat je hem komt halen als het toch niet lukt. De steun die je kind voelt door jouw nabijheid geeft vertrouwen om het uiteindelijk toch alleen te doen. Zo kan je het keer per keer wat afbouwen.

6. Stimuleer je kind zodat het een succeservaring wordt...

...maar dwing het niet. Als je stimuleert en het lukt je kind, dan groeit zijn zelfvertrouwen. De stap zal volgende keer kleiner zijn. Beloon hem niet met spullen of zo. Moedig hem gewoon aan. Als je merkt dat je kind te fel in de weerstand gaat en tekeer gaat, dan kan je je afvragen of hij er wel klaar voor is en of het wel de juiste moment is.

 

Merk je dat je het moeilijk vindt om hier je geduld bij te bewaren? Merk je dat je je zelf zorgen maakt of het wel goed komt? Twijfel je over je aanpak?

Ik luister graag naar je noden tijdens een gratis Inzichtsessie! Tijdens dit gesprek onderzoeken we wat je je lastig vindt, wat je nodig hebt. En ik vertel je graag meer over het Help Je Kind Programma, en hoe dit jullie verder kan helpen. Want het is mijn wens dat jij je kind nog beter begrijpt en kan inspelen op wat hij nodig heeft. En dat JIJ de beste begeleider wordt van je eigen kind!

Mail mij via karin@hetlevenswiel.be en we plannen een datum in. De Inzichtsessie kan ook via skype!

 

Van Harte,

Karin