Mediteren kan je leren

  • Posted on: 14 December 2017
  • By: Karin

 

Winter is dé periode bij uitstek om naar binnen te keren.

Als we naar de natuur kijken is dat een normale beweging in de winter.

De natuur komt tot rust en wordt stil.

Wij zijn dat jammer genoeg wat kwijt geraakt door het meestal hectische leven dat we leiden.

Ik help je in dit artikel graag op weg om even stil te worden.

 

     Mediteren is een heel eenvoudige manier om stilte te creëren.
     

      

Wat is Meditatie?

 
Meditatie is een oude en krachtige manier om ons af te stemmen op ons innerlijke. 
Je kan het innerlijke rust noemen, of je bron, of je ware ik, of je Hogere Zelf, of je diepere bewustzijn, …
Dit zijn allemaal woorden voor hetzelfde. Zoek maar wat het beste past bij jou.
 
Mediteren is je concentreren op je innerlijke. Het is tot een staat van ZIJN komen. Gewoon maar Zijn. Zonder iets te willen, zonder mee te gaan in je gedachten, zonder in de toekomst of het verleden te hangen. Het gaat over Zijn in het Hier en Nu. Je bent hier en nu met je volle aandacht.
Op die manier kan je je werkelijke zelf ervaren. Je kan het ook verwoorden als ‘contact maken met jezelf’.

 

De essentie van meditatie

 

De essentie van meditatie is de ervaring in het huidige moment je volle aandacht geven. 
 
Je bent niet afgeleid door gedachten, je ervaart geen spanning over wat je allemaal nog moet doen of wat je gedaan hebt in het verleden.
 
In meditatie gaat het om aandacht te focussen:
 
  • Je kan je focussen op je ademhaling. Je voelt de lucht je lichaam instromen en je borstkas en buik uitzetten bij een inademing. Je voelt de lucht weer uit je lichaam stromen en je borstkas en buik inzakken bij een uitademing.
  • Je kan je aandacht focussen op een zin die je steeds weer herhaalt in gedachten. Dit wordt een mantra genoemd.
  • Je kan je focussen op lichamelijke gewaarwordingen. Dit kan je doen door een lichaamsscan: alle lichaamsdelen aflopen met je aandacht en waarnemen hoe die verschillende delen van je lichaam voelen.
  • Je kan een stem volgen bij een geleide meditatie en daar met je aandacht bij blijven.

 

Bij mediteren worden heel vaak onze zintuigen gebruikt: wat ruiken, proeven, horen, zien en voelen we in het huidige moment?

 

Je gedachten gaan met je aan de haal

 

Tijdens de meditatie zal je merken dat je heel regelmatig met je gedachten mee gaat.
Je dwaalt af in je gedachten en voor je het weet zit je te denken aan gisteren of morgen. Het is heel normaal dat dit gebeurt.
Als je merkt dat je niet meer gefocust bent in de meditatie, dan breng je gewoon je aandacht terug naar het hier en nu en naar bijvoorbeeld je ademhaling of je mantra.
Het afdwalen van de focus gebeurt meermaals tijdens een meditatie.
 
In een meditatie komen soms heel scherp je oordelende stemmetjes naar de voorgrond. Het is de kritische stem die zegt dat je niet goed bezig bent, dat het je toch niet lukt, enz.
Als je merkt dat je bent afgedwaald, dan zeg je gewoon in jezelf: aha, dat is de kritische stem in mij.
Op deze manier geef je die kritische stem in jezelf erkenning en laat je ze voor wat ze is. Je gaat er dan niet meer in mee en je focust je terug op je ademhaling of je lichamelijke gewaarwordingen. Zo breng je telkens opnieuw je aandacht bij de meditatie, bij het hier en nu. Telkens opnieuw en met mildheid.
 
Tijdens een meditatie word je je bewuster van de onophoudelijke gedachtestroom. Het lijkt wel een autostrade waar het verkeer voorbij raast, of een donkere bewolkte hemel waar de wind de wolken voorbij waait.
Tijdens een meditatie observeer je. Je oordeelt er niet over, je wil er niets aan veranderen, je wil er geen oplossingen voor vinden of het van je wegduwen.
Je accepteert met andere woorden dat wat er is, gewoon zoals het is.
 
Om aan de slag te gaan met meditatie, geef je ik graag een aantal tips mee!

 

8 Tips om te beginnen Mediteren

 

1. Creëer rustige omstandigheden. Zorg dat je niet afgeleid kan worden door telefoon, Facebook, TV, radio, enz.
2. Zorg dat ook je omgeving rust uitstraalt. Dat je bijvoorbeeld niet tussen rommel zit. Bij goed weer kan je ook buiten een rustig plekje uitzoeken.
3. Je kan zittend mediteren op een stoel of op een kussen. Zorg ervoor dat je in een actieve houding kan zitten, met een rechte rug.
4. Je kan liggend mediteren. Zorg dat de matras niet té zacht is. En dat je niet in slaap valt. Het gaat er net over dat je met aandacht aanwezig bent.
5. Mediteer om te beginnen 10 minuten.
6. Breng je gedachten steeds terug naar het hier en nu zoals hierboven beschreven staat.
7. Als je geen ervaring hebt met mediteren is een goede manier om te starten je focus houden op je ademhaling, of een bodyscan doen.
8. Onthoud dat het normaal is dat je gedachten afdwalen. Wees daarbij niet te streng voor jezelf! Door dagelijks te oefenen zal je merken dat het rustiger wordt in je gedachten. Al gaat dat meestal op en neer.

 

Regelmatig mediteren zal invloed hebben op je ganse leven. Je gaat je stabieler en sterker voelen in moeilijkere omstandigheden.

Je kan meer aanvaarden wat er op je pad komt. Dat is de uiteindelijke weg naar innerlijke vrede.

 

Loop je te vaak tegen jezelf aan, heb je het gevoel vast te zitten in je leven of je relatie(s), zit je in een vicieuze cirkel, dan luister ik graag naar je in een Inzichtsessie. We bekijken samen wat je grootste probleem is op dit moment, wat je nodig hebt om hieruit te geraken, en hoe ik jou daarbij kan helpen! Je kan mij hiervoor contacteren op karin@hetlevenswiel.be of 0477/23.86.76.

 

van harte!

Karin