Samen thuis omwille van het coronavirus: een lust of een last?

  • Posted on: 21 March 2020
  • By: Karin

Deze uitzonderlijke periode waarin de maatregelen rond het coronavirus ons dwingen om anders te leven, roept een halt toe aan het misschien wel (té) hectische leven wat we leiden.  Voor mensen in de zorgsector is het nu extra druk. Voor vele anderen valt het misschien juist stil.

Plots is er geen duidelijke structuur meer voor jou en voor de kinderen. Je moet werk organiseren met opvang voor de kinderen. Je wordt als gezin op jezelf terug geworpen. Jullie zijn veel meer samen, er zijn geen activiteiten, je kan geen uitstapjes doen, je hoeft niet heen en weer te rijden om kinderen naar hobby’s te brengen en te halen, je staat zelf niet in de file, enzovoort.

Dat het vreemd en onwennig is om zo te leven, dat ervaren wij hier thuis ook.  Op sommige vlakken is het een lust, maar soms ook een last.  Hoe breng je nu structuur aan zonder dat het al te strikt en te streng wordt voor je kinderen? Wat biedt je je kind aan? Wat kom je tegen bij jezelf nu je ‘fulltime’ samen bent met je kinderen? Hoe ga je om met lastig gedrag en verveling van je kind? Hoe ga je om met je eigen angsten en twijfels? Hieronder vind je een aantal tips!

 

Hoe breng je structuur aan voor je kind en voor je gezin in deze onzekere tijd?

 

Omdat het ritme van de dagen en de weken plots is weggevallen, kan het goed zijn om zelf naar een structuur te zoeken. Dit is niet eenvoudig. Je komt misschien je eigen onrust heel erg tegen nu het normale ritme is weggevallen. Bij ons hier thuis groeit het wat organisch. De eerste dagen hebben de kinderen vooral gespeeld. Sinds woensdag hebben ze taken van school en werken ze 1 à 2u per dag daaraan. Ook van de muziekacademie en de tekenacademie hebben ze taken gekregen. Verder vullen ze hun dagen met spel wat ze zelf kiezen. Om te combineren met je eigen werk is het wel wat puzzelen. Een weekplanning maken en ophangen in huis kan iedereen in het gezin helpen. Het UCLL heeft hier een mooi voorbeeld van gemaakt en dat deel ik graag met je https://www.ucll.be/research-expertise/thuis-werken-met-kinderen-hoe-pak-je-dat-aan

Durf de structuur ook loslaten van tijd tot tijd. Durf het ritme van je kind te volgen. Als het aangeeft dat het genoeg is om te werken voor school, durf daarin meegaan. Je kan het kind later nog eens uitnodigen of aanmoedigen om te werken. Ga er zeker geen strijd van maken of geen straffen opleggen als het kind misschien niet alles doet. Benoem wat je kind al wel gedaan heeft en benoem het feit dat het zich inspant. Het resultaat is niet altijd het belangrijkste.

Als je merkt dat je kind echt weerstand heeft om te werken voor school, ga eens verder kijken. Zit je kind met vragen en angst rond heel deze situatie? Geef dan eerst deze gevoelens de nodige ruimte. Hoe je dat doet lees je in de volgende paragraaf.

 

Hoe ga je om met emoties van je kind?

 

Deze periode roept bij iedereen vragen en/of angst op. Alles is onzeker, we leven van dag tot dag. Dat een kind dit aanvoelt is heel normaal. Ook al doe je je best om dit niet te veel aan je kind te laten merken, toch voelt je kind het aan.

Nodig je kind uit in een gesprek over het coronavirus, moest je kind dat nog niet zelf gedaan hebben.

Luister in de eerste plaats naar wat het te vertellen en te vragen heeft. Neem hier voldoende je tijd voor. Als je niet alle antwoorden weet, dat is niet erg, je mag dit ook gewoon zeggen aan je kind. Heel de situatie rond dit virus is voor iedereen nieuw en een zoeken. Dus ook voor jou.

Geef juiste informatie en beantwoord de vragen die het kind hierover heeft. Pas je antwoord aan aan de leeftijd van het kind. Bij oudere kinderen kan je uitgebreider antwoorden, bij jongere kinderen houd je het eenvoudiger.

Zorg dat je de angst niet onnodig voedt door al het laatste nieuws over het virus te vertellen en hoeveel besmettingen er ondertussen zijn, enzovoort. Ook hoef je niet telkens naar het nieuwsbericht te luisteren in het bijzijn van je kind. Dit kan extra angsten en zorgen oproepen bij je kind. Onze zoon van zeven jaar heeft vorig weekend aangegeven dat hij het nieuwsbericht niet meer wil horen. Sowieso komt het ter sprake wanneer we praktisch geconfronteerd worden met de maatregelen, zoals niet op stap kunnen gaan of wij ouders die thuiswerken. En dat is voldoende voor hem.

Naast praten kan je ook je kind laten tekenen of schilderen over zijn emoties. Of een verhaal laten schrijven. Jij kan door middel van een spel met knuffels praten met je kind over de gevoelens. Met name bij kleuters werkt dit heel goed.

 

Hoe ga je om met lastig gedrag van je kind?

 

Nu jullie veel meer samen zijn als gezin, kan het er wel eens vaker tegen zitten. De onrust die het kind voelt door de situatie en de verveling die misschien toeslaat kunnen oorzaken zijn van dit gedrag. Heel vaak ontstaan er dan discussies of een machtsstrijd rond dit gedrag en eindigt het in een ruzie of een straf. Dit is natuurlijk niet fijn. Niet voor jou en niet voor je kind.

Het gedrag wat je ziet bij je kind is alleen maar een signaal. Je kind voelt zich niet lekker om één of andere reden, en wil dit aangeven met het gedrag wat hij stelt. Zijn intentie met het gedrag is echter positief: hij wil een oplossing voor de spanning die hij innerlijk voelt, hij wil zich weer beter voelen. Achter gedrag gaat een behoefte schuil, een nood. Een kind kan dat niet zo maar benoemen, tenzij hij het leert met ouder worden.

Dus wanneer je kind lastig gedrag vertoont, stel jezelf eens de vraag: waar heeft mijn kind op dit moment behoefte aan?

De belangrijkste basisbehoeften die leven bij kinderen zijn:

  • behoefte aan veiligheid,
  • behoefte aan verbondenheid,
  • behoefte aan autonomie,
  • behoefte aan (zelf)waardering,
  • behoefte aan zelfexpressie,
  • behoefte aan realistische grenzen en duidelijkheid.

Andere behoeften die ook kunnen spelen zijn behoefte aan eten, rust, informatie, bewegen, leren, enzovoort.  

De behoefte die speelt bij het kind, maar nog niet ingevuld is, kan voor spanning zorgen. Deze spanning zorgt voor het gedrag wat je kind toont aan jou. Je kind is op zoek naar een manier om die spanning te ontladen. Vaak zoeken kinderen ruzie. Boos worden of huilen helpen om die spanning te ontladen. Geef ook dit de nodige ruimte en begrens waar nodig (wanneer je kind anderen pijn wil doen bijvoorbeeld).

 

Hoe ga je om met je eigen angsten en twijfels?

 

Als je merkt dat jij zelf snel je geduld verliest in zo’n situaties, ga eens na welke behoefte er bij jou speelt? Heb jij bepaalde angsten rond het coronavirus? Heb jij nood aan informatie en houvast, aan structuur en regelmaat, aan iemand die jou eens even stevig vasthoudt?

Als jij je behoefte kan benoemen en daarvoor kan zorgen, dan zal je merken dat je rustiger blijft in situaties met je kind.

Als je merkt dat al het nieuws je extra zenuwachtig maakt, beperk dan het luisteren naar de nieuwsberichten. Praat er zelf op tijd over met een andere volwassene. Heb je niet direct iemand om mee te praten, schrijf dan over je gevoelens en gedachten.

Er worden nu ook heel wat grapjes verspreid rond de hele situatie. Humor kan er vaak ook spanning vanaf halen.

Of beluister een meditatie die je helpt om afstand te doen van je piekergedachten en die je helpt om je te ontspannen. 

Speciaal voor jou en speciaal voor deze omstandigheden heb ik een nieuwe meditatie opgenomen.

Je kan de meditatie hier gratis downloaden!

 

Je band met je kind versterken

 

Samen thuis zijn biedt ook kansen. Je kan eens echt op adem komen en tijd maken voor elkaar. Misschien voelt dit zelfs wat onwennig in het begin.

Het is nu een prima kans om te werken aan je relatie met je kind en om een betere band met elkaar op te bouwen. Dingen doen die jullie samen leuk vinden, helpt om je weer beter aan elkaar te hechten. Veel tijd om te knuffelen, om samen huiswerk te maken, te sporten, te lezen, te knutselen, huishoudelijke taakjes te doen, …

Hoe je nog meer je band met je kind kan versterken en waarom dat zo belangrijk is, lees je in deze blog.

 

 

Ik wens jullie in deze bijzondere omstandigheden toch een fijne tijd samen en een goede gezondheid!

Heb je vragen of geraak je er zelf niet goed uit, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. 

Ik help je graag verder via een online afspraak.

Voor meer info en afspraak kan je telefonisch of via mail contact opnemen. 0477/23.86.76 of karin@hetlevenswiel.be

 

Hartelijke groet