Twijfelen mag

  • Posted on: 27 April 2017
  • By: Karin

Pak ik het wel goed aan? Is dit wel de goede manier? Waarom word ik steeds zo boos? Ik verlies mijn geduld telkens, en achteraf heb ik dan weer spijt. 

Elke ouder stelt zichzelf wel eens vragen. Maar soms kunnen deze twijfels en onzekerheden je in de weg staan. Het neemt je dan te veel in beslag, je maakt je er misschien zelfs zorgen over. 

Op zich is er niets mis met twijfelen. Het betekent dat je de dingen in vraag stelt en dat je misschien op zoek bent naar constructievere, liefdevollere manieren van omgaan met de situaties met je kind.  Ik zie het ook als een stap naar meer bewustzijn in het hier en nu. Dit zorgt er voor dat je met meer aandacht aanwezig kan zijn bij je kind en de situatie, waardoor je dan weer minder snel je geduld zal verliezen. 

 

Wat is twijfelen?

Twijfelen is niet weten wat je moet doen of denken, je voelt je onzeker, je aarzelt of bent besluitloos. Je denkt na en komt niet tot een beslissing. Je blijft er maar omheen draaien. Je wacht af.

Als je te veel gaat nadenken, kom je er ook niet meer uit. Dan kan het zelfs overgaan in piekeren. Je bent echt bang om de verkeerde beslissing te nemen en denkt aan alles wat verkeerd kan lopen.

Je bent bijvoorbeeld bang om je kind de verkeerde reacties aan te leren doordat jij op een bepaalde manier reageert. Of je bent bang dat je kind later zelf onzeker wordt omdat hij jou ziet twijfelen.

Opvoeden is een proces, continu in verandering, zoals het leven zelf eigenlijk. Het is niet klaar door een bepaald recept of bepaalde regeltjes te volgen. Twijfel is in die zin ook normaal en zelfs gezond. In elke nieuwe levensfase van je kind wordt je weer met nieuwe vraagstukken geconfronteerd. Wat vorige week nog klopte en werkte, doet het vandaag misschien niet meer. 

Maar wat als de twijfel jezelf in de weg gaat zitten?

 

Denken versus voelen

Wat je ervaart op een moment van twijfel is een strijd tussen je ratio en je gevoel. Door er een strijd van te maken, blijft de twijfel in stand gehouden. Het ontstaat als een gedachte. En die gedachte brengt een gevoel met zich mee en zet een hele ketting in gang van lichamelijke reacties en herinneringen. Ons brein is namelijk altijd actief en maakt onbewust associaties.

Het is belangrijk dat je leert dat dit een automatisch mechanisme is. De volgende stap is om je af te vragen wat je met die gedachten en dat mechanisme doet. Ga je er in mee? Geloof je die gedachte? Of ga je er mee in strijd?

 

Twijfelen mag

Om een gedachte of twijfel te kunnen loslaten, moet je ze eerst toelaten. Je aanvaardt met andere woorden dat die twijfel er is. Je laat je onzeker gevoel toe.

Ga eens na voor jezelf hoe je over het feit dat je erg twijfelt denkt: Heb je een oordeel over je onzekerheid? Sta je jezelf toe om het niet te weten? Of moet je alles kunnen van jezelf?

Neem daarbij ook nog eens het beeld dat in de maatschappij wordt opgehangen: als ouder moet je op alle vlakken mee kunnen. Je doet een job, combineert dit met je gezin, je hobby’s, je vrienden en je relatie. Op alle vlakken lijkt alles vlot te gaan en je voelt je er prima bij. In realiteit is dit echter niet zo! Maar de kans is groot dat je je aan dit beeld spiegelt. En als het je niet lukt, dan voel je je falen. Zeker als je kinderen dan ook juist in gezelschap niet luisteren of uit hun dak gaan. Of als zij aandacht vragen waardoor heel je planning in de war wordt gestuurd. De twijfel slaat toe. Doe ik het wel goed? Wat doe ik verkeerd? Waarom lukt het mij niet en anderen wel? Ik zie het anderen zo aanpakken, maar dat lukt mij niet. Of het voelt niet goed. ...

Je twijfelt over je aanpak in de opvoeding van je kind omdat je verstand en je gevoel iets anders zeggen. Meestal voel je wel dat het niet klopt, maar doe je toch maar wat je zelf geleerd hebt van je ouders of wat je omgeving je zegt.

Maar wat zegt je gevoel je eigenlijk? En hoe moet je dat dan vertalen naar de werkelijkheid? Omdat je geen voorbeeld hebt gekend dat overeenstemt met jouw gevoel, weet je het toch niet zo zeker. Of omdat je niet de juiste informatie hebt gekregen of nog niet hebt gevonden, blijf je toch maar bij je oude gewoontes. Maar dan steekt steeds die twijfel terug de kop op. Zeker ook op momenten dat je onder stress staat of moe bent of je niet lekker in je vel voelt, komen die twijfelgedachten veel sterker op de voorgrond!

 

Wat je wegduwt, wordt groter

Het gaat niet zozeer over hoe je nu je twijfel kan stoppen. Twijfelen is menselijk. 

Het gaat er over hoe je met het twijfelen omgaat. Wat is je eigen houding en oordeel tegenover het twijfelen? Hoe fel ga je er mee in strijd?

Hoe meer je er mee in strijd gaat, hoe meer aandacht het krijgt en dus 'groter' wordt. Het neemt meer ruimte in jezelf in en het vraagt meer energie.

Hieronder vind je 5 tips over hoe je kan omgaan met die twijfelgedachten.

Tips:

1. Laat je gedachten en twijfels toe en aanvaard ze. Herken deze gedachten. Dit kan je doen door te zeggen, "Ah ja, dat zijn mijn twijfels." Daarmee verminder je de strijd en ook hun impact.

2. Schrijf je twijfels op papier. Als je daarna opnieuw leest wat je hebt opgeschreven, kan je er letterlijk en figuurlijk meer afstand van nemen. 

3. Neem voldoende rust. Als ouder schiet zelfzorg er wel eens over. Hoe meer jij in balans bent, hoe beter je op je gevoel durft vertrouwen. Als je moe bent, nemen twijfel en angsten de bovenhand. Neem daarom op tijd je rust.

4. Maak van de twijfel een 'probleem' en zoek oplossingen om met dit probleem om te gaan. Onderneem dan kleine stappen om het op te lossen.

5. Doe leuke dingen met je kind. Zorg dat tegenover de minder fijne momenten veel fijne momenten staan. Dit hoeven geen hele daguitstappen te zijn maar het kunnen kleine dingen zijn: samen met je kind spelen waarbij je kind kiest wat jullie spelen, samen een boek lezen, je kind een massage geven, zomaar knuffelen, samen met je kind even in bed liggen, wandelen of fietsen, een spontane glimlach … (nog meer tips lees je in het Artikel ‘Een goede band met je kind’.)

 

Wil je graag eens over je twijfels praten, dan nodig ik je graag uit voor gratis Inzichtsessie! Hierin kijken we samen waar je op botst en wat je nodig hebt !  Je kan een afspraak maken via mailadres karin@hetlevenswiel.be of bel me op het nummer 0477/23.86.76.

Ik kijk er naar uit je te ontmoeten!

Karin