Waarom jij je geduld verliest?

  • Posted on: 18 September 2017
  • By: Karin

In dit artikel lees je waarom jij je geduld verliest en overreageert naar je kind en wat je hieraan kan doen.

 

Situatie:

 

Je kinderen komen in een discussie terecht en het draait uit op een ruzie. 

Jij verheft je stem en zegt dat ze daarmee moeten ophouden. Je reageert feller dan je wil, maar het is sterker dan jezelf.

Achteraf heb je er spijt van en voel je je schuldig. Iedereen is er wat van onder de indruk en niemand houdt er een goed gevoel aan over.

 

Herken je dit scenario?

 

In deze situatie lijkt het alsof het gedrag van je kinderen de aanleiding is voor hoe jij je voelt.

Je houdt je kind verantwoordelijk voor hoe jij je voelt; 'Als zij rustig zouden zijn, dan zou ik niet zo boos worden.'

Je projecteert iets van jezelf, waar je je niet bewust van bent, op je omgeving. En zo lijkt het alsof zij de oorzaak zijn van hoe jij je voelt.

Als jij niet wil voelen dat je boos bent, of je machteloos voelt, dan projecteer je dat op anderen. Je gaat met andere woorden je eigen gevoel en je verantwoordelijkheid voor dat gevoel uit de weg. 

 

Je eigen behoeften

 

Vraag je eens af de volgende keer in zo'n situatie waar je kinderen een drukte maken, hoe jij je eigenlijk voelt?

Zet eens een stap achteruit en observeer eens bij jezelf: Waar heb ik eigenlijk nood aan?

Zit jij onder de stress? Heb je honger? Ben je moe? Zit je met een probleem van je werk wat je niet kan loslaten? Heb je andere zorgen aan je hoofd? Voel je je machteloos? Heb je angst om te falen als ouder? ...

Jouw manier van reageren zegt meer over jou en over hoe jij je voelt dan over de situatie met je kind(eren).

Dan is het zaak om jezelf aandacht te geven en na te gaan hoe je je werkelijk voelt en wat je behoeftes zijn.

 

Wat kan jij doen?

 

  • Zit jij onder stress, zorg dat je voldoende kan ontspannen! Ademhalingsoefeningen, meditatie, mindfulness, sport en sauna zijn een aantal voorbeelden.
  • Als je moe bent, neem dan genoeg rust. Je kan bijvoorbeeld gedurende een bepaalde periode wat vroeger gaan slapen.
  • Als je gevoelig bent aan honger, zorg dan dat je op tijd iets kan eten.
  • Als je zorgen hebt, zorg dat je je verhaal kwijt kan bij je partner, een vriendin, een coach of een therapeut. 
  • Het toelaten van je emoties zorgt voor echte ont-spanning. Vaak is de weerstand om echt te voelen wat je voelt groter dan de emotie op zich. Voel je dat er veel spanning zit, dan kan het nuttig zijn om je professioneel te laten begeleiden.

 

Hoe bewuster je bent van wat er bij jezelf leeft, hoe meer je in je kracht kan blijven als ouder in de moeilijkere momenten met je kind!

Als jij klaar bent om je hierin verder te verdiepen en echt stappen voorwaarts te zetten, dan nodig ik je graag uit in mijn online cursus Help Je Kind Omgaan met Emoties!

 

Van harte!

 

Karin